Min IBS

Länk
http://www.netdoktor.se/mage-tarm/?_PageId=509
Titta gärna in på den här länken.
 
IBS
Irriterad tjocktarm är varken elakartad, smittsam eller ärftlig. Den är tre-fyra gånger vanligare hos kvinnor än hos män. Femton till tjugo procent av befolkningen har symtom som vid irriterad tjocktarm. Irritabel tarmsyndrom/IBS (irritable bowel syndrome) är en mer relevant term för samma typ av besvär, eftersom tillståndet även kan omfatta både tunntarm och tjocktarm.

Den bakomliggande orsaken till syndromet är okänd. 

Man kan ha olika symtom:
Illamående
Gaser
Uppblåst
Diarré
Eftersom orsaken inte är känd, kan tillståndet inte botas eller förebyggas.
 
Råd som ges  är regelbundna måltider, goda matvanor samt att undvika stress (som allmänt kan försämra funktionen i tarmens självstyrande nervsystem).
 
Läs mer i länken högst upp.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
 
 
Om mig och min Ibs
 
 
 
Min Ibs började när jag var ca 20 år och har levt med det i ca 25 år nu.
Jag kommer inte ihåg hur en normal mage ska vara egentligen. 
 
Hur den yttrar sig
Min mage yttrar sig i att jag är hård i magen och känner mig uppblåst och även lös i magen. Magknip och smärta kan komma men oftast en stund efter jag ätit. Jag har även ont i leder och muskler samt rygg problem mm. Vet inte om det har med Ibs att göra. Har även ofta halsbränna med sura uppstötningar.
Magproblemen yttrar sig kraftigast på morgonen efter att jag ätit frukost. Då får jag kramp,gaser, uppsvälld och måste springa på toa nästan på en gång. Kan hålla på i två timmar. Då det är svårt att ha ett jobb, där man måste passa tider.
 
Det är bara förbaskat jobbigt att ha en överkänslig tarm som påverkar livet på alla möjliga och omöjliga sätt. Främst socialt.
 
Jag har smärtor som kommer och går i skov.
 
Känner mig handikappad
Jag är beroende av en toalett hela tiden om jag ska ta mig ut ex. gå ut och handla, gå på disco, restauranger mm. Det är ingen som kan tro att jag är sjuk, för jag ser ju så frisk ut. Jag är väl tacksam för att det inte syns på mitt yttre, men det kan också vara till besvär inför andra människor som inte tror mig.
 
Man måste hale tiden veta var toaletterna finns och alltid ha med sig extra kläder. Att alltid ha med sig mynt till ett eller flera toa besök.
 
Det finns inget botemedel mot IBS.
Däremot finns en rad metoder som lindrar besvären.

Man måste själv prova vad som passar en.

Jag har inte hitta än vad som är bra för mig,fast jag haft det i 25 år ca.

 

 

 

 

 

.
 

 

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0